مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

راهنمای مدارک لازم و نحوه دریافت کد رهگیری اجاره نامه

فهرست مطالب
زمانی که شما تصمیم به خریدوفروش یا اجاره ملکی می‌گیرید، برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود بهتراست اطلاعاتی درباره قواعد و قوانین آن کسب کنید. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که به شما در انجام معامله ملک موردنظرتان کمک می‌کند چگونگی استعلام و دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه است. اینکه بدانید کد رهگیری چیست و اصلاً چه قابلیت‌هایی دارد. داشتن این کد به شما کمک می‌کند تا تخلفات و بدهی‌های ملک موردنظرتان را به‌راحتی پیگیری کنید. ما در این مقاله راهنمایی کامل در رابطه با مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه، نحوه استعلام اجاره نامه با کد رهگیری و … را در اختیارتان قرار می دهیم.  

چه بنگاه‌هایی می‌توانند کد رهگیری بگیرند؟

بنگاه‌های معاملاتی که از طرف سازمان اتحادیه املاک مجوز نداشته باشند نمی‌توانند اسناد و قراردادها را به‌صورت قانونی در سامانه ثبت کنند و قادر به دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه برای معاملات نیستند. پس شما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که برای انجام معاملات ملکی خود مثل خریدوفروش یا اجاره به مشاور املاکی مراجعه کنید که مجوزهای قانونی از اتحادیه را داشته باشد.  

نحوه دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه

برای دریافت کد رهگیری اجاره نامه، بنگاه معاملاتی که قرارداد شما در آن تنظیم ‌شده است باید مشخصات دقیق قرارداد ازجمله کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ عقد قرارداد، آدرس دقیق ملک مورد معامله و پلاک و کد پستی آن، مبلغ رهن و اجاره ملک، مبلغی که به‌عنوان ودیعه پرداخت ‌شده است و امکانات ملک موردنظر که در مبایعه‌نامه نوشته‌ شده است را در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور ثبت کند. اگر طرفین قرارداد شماره تلفن خود را در سامانه املاک ثبت کرده باشند این کد به‌صورت پیامک برای آن‌ها ارسال می‌شود.اما اگر شماره آن‌ها ثبت ‌نشده باشد بنگاه معاملاتی این کد را دریافت می‌کند و آن را بالای قرارداد می‌نویسد و یک نسخه از قرارداد را در بنگاه بایگانی می‌کند و دو نسخه دیگر را به مالک و مستأجر یا خریدار و فروشنده تحویل می‌دهد. کد رهگیری اجاره‌نامه یک کد 13 رقمی است که برای اطمینان از صحت آن می‌توانید بلافاصله آن را وارد سایت کرده و به اطلاعات ملک موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این کد در بالای قراراداد دارای کد رهگیری یک کد QR نیز وجود دارد و بنگاه‌دار موظف است برای تایید اصالت معامله برچسب هولوگرام را نیز بر روی قرارداد بچسباند.

نحوه استعلام کد رهگیری اجاره‌نامه

اگر شما می‌خواهید از مجاز و قانونی بودن کد رهگیری اجاره‌نامه که توسط بنگاه معاملاتی دریافت شده است مطمئن شوید، و یا به عبارتی قصد استعلام کد رهگیری اجاره نامه خود را دارید؛ باید کد ملی مالک یا مستأجر را به شماره 110203001 ارسال کنید. سپس پیامکی دریافت می‌کنید که تمام اطلاعات مربوط به کد رهگیری اجاره‌نامه را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید از درست بودن کد مطمئن شوید.  

مشکلاتی که در نبود سیستم ثبت معاملات املاک و مستغلات با آن‌ها مواجه بودیم:

در این قسمت به بررسی مشکلاتی که در نبود سیستم ثبت معاملات املاک با آن مواجه بوده ایم می پردازیم.
  • عدم دسترسی به اطلاعات ملک به هنگام خرید پیش از راه اندازی سیستم ثبت معاملات، افراد برای کسب اطلاعات در رابطه با ملکی که قصد خرید آن را دارند، باستی به شهرداری مراجعه می کردند و استعلام های لازم را دریافت می کردند. اما با راه اندازی این سامانه دیگر نیاز به مراجعه به شهرداری نیست و افراد می توانند توسط سامانه ثبت مستغلات از تمامی ویژگی هایی ملک خود با خبر شوند.
  • عدم اعتماد به معاملات پیش از راه اندازی سامانه ثبت املاک، فروشنده می توانست یک ملک را به چندین نفر بفروشد. اما پس از راه اندای این سامانه کد رهگیری برای اجاره نامه ها صادر می شود و تمامی بنگاه ها به آن دسترسی دارند.
  • پیچیده بودن روندهای قضایی یکی از رایج ترین پرونده های قضایی، مربوط به خرید و فروش مسکن هستند. پیگیری این پرونده ها به زمان زیادی نیاز دارد. با ثبت اطلاعات املاک در سامانه معاملات فعالیت های غیرقانونی کمتر شده و روند رسیدگی به پرونده ها به آسانی صورت می گیرد.
 

مزایای دریافت کد رهگیری اجاره نامه

ممکن است برایتان سوال شود که استعلام اجاره نامه با کد رهگیری چه مزایایی دارد. در ادامه این مطلب شما را با مزایای دریافت کد رهگیری اجاره نامه آشنا می کنیم.
  • امکان پیگیری توسط مراجع قضایی: در صورتی که قرار داد شما دارای کد رهگیری باشد، در صورتی که از سمت یکی از طرفین مشکلی بوجود آید به راحتی می توان آن را پیگیری کرده و از اعتبار زیادی برخوردارند.
  • امکان دریافت استعلام ثبت قرار داد: دریافت کد رهگیری اجاره نامه باعث می شود تا طرفین قرار داد به راحتی و با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، توسط کد ملی و کد رهگیری بتوانند از صحت قرار داد خود اطمینان حاصل کنند.
  • شفاف سازی آمار معاملات: یکی از ویژگی های بسیار مهمی که کد رهگیری اجاره نامه دارد، شاف بودن معاملات و عدم امکان تکرار معامله میان افراد مختلف می باشد.
  • عدم امکان جعل اسناد: در بالای قرار دادها یک کد رهگیری هک شده که تمام مشخصات در آن ذخیره می شود. به این ترتیب امکان جعل و مخدوش کردن مبایعه نامه وجود نخواهد داشت.
  • تضمین امنیت در معاملات: توسط کد رهگیری امنیت حقوقی معاملات تضمین می شود. به این ترتیب اجاره نامه شما ثبت شده و از فروش آن به افراد دیگر جلوگیری می شود.
اگر قصد سرمایه گذاری و زندگی در یک منطقه با کیفیت را دارید، منطقه 22 تهران بسیار مناسب می باشد. همچنین که در این منطقه پروژه های بسیاری وجود دارد. شما می توانید با مطالعه مقاله “مهلت ثبت نام پروزه های چیتگر” از زمان ثبت نام ان ها با خبر شوید و در آن ها ثبت نام کنید.  

مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

در ادامه شما را با مدارک لازم برای کد رهگیری اجاره نامه آشنا خواهیم کرد.
  1. اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده یکی از مدارک اصلی و مورد نیاز در جهت دریافت کد رهگیری اجاره نامه، مدارک هویتی دو طرف معامله می باشد که شامل: کارت ملی و شناسنامه، کارت پایان خدمت و … می شود. این مدارک به منظور ثبت اطلاعات دریافت می شود.
  2. اصل مدارک مالکیت مدارک دیگری مورد نیاز دیگر که به منظور دریافت کد رهگیری نیاز دارید، مدارک مالکیت همچون سند، قولنامه و … است که نزد مالک قبلی می باشد.
  3.  برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی این مدرک برای ملک هایی است که ارزش فنی بالایی دارند. در صورتی که ارزش ملک زیاد است بایستی این سند را نیز به همراه داشته باشید.
  4. تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر گواهی کد پستی نیز از مدارک شناسایی محسوب می شود. این مدرک به دلیل اطمینان از محل سکونت شما دریافت می شود.
  5. حضور دو شاهد هر یک از طرفین باید یک شاهد به همراه خود داشته باشند و شاهدین نیز بایستی قرار داد را امضا کنند.
  6. پر کردن فرم پیش نویس قرار داد در اخر نیز لازم است فرم قرار داد در دفتر  مشاور املاک پر شود و کد رهگیری نیز در آن وارد شود.
 

هزینه‌های مربوط به دریافت کد رهگیری اجاره نامه

همانطور که اشاره کردیم دریافت کد رهگیری اجاره نامه برای انجام معاملات ملکی و رهن و اجاره آن بسیار مهم است زیرا قولنامه‌ها به‌تنهایی اعتبار کافی را ندارند. دریافت کد رهگیری برای شما هزینه چندانی ندارد و مبلغی که سازمان اتحادیه املاک برای آن مشخص کرده است چندان زیاد نیست.  

نمونه کد رهگیری املاک

کد رهگیری املاک در قسمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه درج می شود. در ادامه یک نمونه کد رهگیری قرار میدهیم.    

نحوه فسخ کردن کدرهگیری اجاره نامه

شاید برای شما این سؤال به وجود بیاید که آیا اصلاً می‌توان کد رهگیری اجاراه نامه را فسخ کرد یا نه؟ در پاسخ باید گفت که کد رهگیری اجاره نامه  قابل ‌فسخ است؛ زمانی این اتفاق ممکن است که معامله‌ای که بین طرفین قرارداد صورت گرفته است به‌طور کامل فسخ شود. فسخ قرارداد بین طرفین معامله نیز شامل قواعد و مقررات مشخص‌شده‌ای است که توافق طرفین یکی از موارد آن است. البته اتمام مهلت اجاره‌نامه نیز به معنای فسخ قرارداد و اتمام اعتبار کد رهگیری است.     سخن پایانی در انجام معاملات ملکی گرفتن کد رهگیری اجاره نامه بسیار مهم است زیرا قولنامه‌ها به‌تنهایی از اعتبار کافی برخوردار نیستند. این کار به شما کمک می‌کند که هنگام بروز مشکل در معامله یا ملک موردنظرتان به‌راحتی بتوانید به مراجع قضایی مراجعه کنید و از صاحب ‌ملک شکایت کنید. دریافت کردن کدرهگیری به معامله شما اعتبار و ارزش قانونی می‌دهد و باعث رسمی شدن قرارداد می‌شود. انجام کارهای ثبت و دریافت این کد بر عهده بنگاه معاملاتی است. باید توجه داشته باشید که همه مشاور املاک‌ها نمی‌توانند کد رهگیری دریافت کنند، زیرا این کار فقط توسط بنگاه‌هایی انجام می‌شود که دارای مجوز از اتحادیه املاک باشند و شما از این طریق می‌توانید به معتبر یا نامعتبر بودن بنگاهی که به آن مراجعه کرده‌اید پی ببرید. در صورتی که هنوز سوالاتی در زمینه استعلام کد رهگیری اجاره نامه دارید، می توانید با مشاورین املاک برنا 22 تماس بگیرید.

۰۹۱۲۹۲۴۰۳۲۸

۰۲۱-۴۴۷۶۴۶۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!