پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401

پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401

فهرست مطالب

عوامل تاثیر گذار بر بازار مسکن 

یکی از پرطرفدارترین بازار های سرمایه که هر ساله خریداران و سرمایه گذاران بسیاری به آن وارد میشوند، بازار مسکن می باشد. بازار مسکن از عوامل بسیاری تاثیر می پذیرد همچنین هیجانات زیادی را در سال های اخیر تجربه کرده است. لذا آگاهی از این عوامل برای فعالیت در بازار مسکن ضروری بوده و می تواند سود و زیان را برای افراد رقم زند.   از جمله عواملی که بر بازار مسکن تاثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تورم حاکم بر اقتصاد کشور
  • سیاست های اجرایی از سمت دولت
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نرخ نقدینگی
  • شرایط سیاسی کشور و روابط با دیگر دولت ها
  • شرایط حاکم بر بازارهای موازی
تمامی عوامل بالا می تواند در کنار هم، رکود یا رونق بسیاری را برای بازار مسکن رقم بزند.  

منظور از رونق و یا رکود بازار مسکن چیست؟ 

در بازار های مختلف هنگامی که بازار در شرایط رونق خود در میان سرمایه گذاران به عنوان گزینه مناسبی انتخاب و شناخته شود؛ می گویند  تولید، عرضه و تقاضا در سطح بالایی قرار دارد. به همین خاطر  زمانی که بازار مسکن در شرایط رونق خود باشد خرید و فروش املاک در سطح بالایی قرار می گیرد. همچنین تولید مسکن هم افزایش می یابد. به تازگی رکود نیز بسیار اتفاق می افتد و یکی از اصلی ترین عواملی که باعث بروز رکود می شود کم‌ بودن تقاضا نسبت به عرضه است.  هنگامی که تقاضا برای کالا و خدمات بنگاه ها از طرف افراد جامعه کاهش می یابد؛ تولید کننده مجبور می شود برای جلوگیری از ضرر میزان تولید خود را کم کند. با وجود این اتفاق علاوه بر کاهش میزان معاملات، تولید مسکن هم کاهش می یابد.   باید توجه داشت که اصطلاح رونق و یا رکود مربوط به تعداد معاملات ملکی می باشد، و افزایش قیمت با رکود یا رونق کاملا متفاوت هستند.  

بازار مسکن در سال 1400

با توجه به شرایط اقتصادی در سال 1400،  شرایط کشور در ماه های گذشته و تغییرات ایجاد شده باعث شده است تا  نوساناتی در بازار مسکن و نرخ معاملات صورت بگیرد. با این وجود شاهد تغییراتی اعم از کاهش ارزش پول ملی و کاهش نرخ دلار بوده ایم. همچنین این امر موجب شد تا در بازار مسکن نیز مانند دیگر بازار ها تعداد معاملات با افزایش همراه باشد. به شیوه ای که با افزایش نرخ دلار در ماه های ابتدایی سال و در پی آن افزایش قیمت املاک، قیمت مصالح ساختمانی و میزان خرید و فروش آن در کلان شهر های کشور تغییرات بسیاری را تجربه کرد. افزایش قیمت املاک باعث شد تا تغییراتی در اقتصاد کشور ایجاد شود که تقاضا در بازار بسیار از این موضوع تاثیر بپذیرد.  به طوری که با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای مصرفی از بازار مسکن کناره گرفت و تنها افرادی که قصد سرمایه گذاری داشتند و یا هدف تغییر ملک خود را داشتند در این بازار فعالیت خود را ادامه دادند.  همچنین  در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم در کلان شهر ها،  جابه جایی افراد به ناحیه های اطراف شهرهای بزرگ زیاد شده است و این قضیه به نوعی تقاضای مصرفی را با کاهش مواجه کرده است. نکته حائز اهمیتی که می توان به آن اشاره کرد این است که نوسانات و اتفاقات رخ داده در بازار مسکن نه تنها ناشی از تورم داخلی و سیاست گذاری های اشتباه می باشد بلکه از اتفاقات سیاسی میان کشور ها تاثیر گرفته و به موجب آن افزایش قیمت را شاهد بوده ایم. این تاثیر گذاری ها باعث می شود تا تعداد معاملات با کاهش کاهش پیدا کند و به عبارتی رکود در بازار اتفاق بیفتد.   پیش بینی بازار مسکن

پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401

با توجه به تغییرات و نوسانات ایجاد شده در بازار مسکن طی ماه های گذشته، احتمال ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن کم بوده و بیشتر شاهد سفته بازی ها و حضور سوداگران در بازار خواهیم بود. نکته مهمی که این میان وجود دارد این است که  با توجه به شرایط مناسب تر در حومه شهر های بزرگ احتمال افزایش معاملات در این مناطق بیشتر خواهد بود اما کاهش قیمت ها چندان محتمل نمی باشد.  در پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401 برآورد می شود، با توجه به روند بازار و اتفاقات سیاسی پیش رو بازار مسکن طی ماه های آینده و 3 ماهه نخست سال 1401 روندی ثابت را در پیش گیرد به این صورت که قیمت ها تغییر چندانی نخواهد داشت و تعداد معاملات نیز با کاهش همراه خواهد بود.  اگر در طی ماه های پیش رو بازار ارز تغییری نکند این پیش بینی با احتمال بالایی اتفاق خواهد افتاد اما در صورتی که بازار ارز نوسانی کاهشی و یا افزایشی را تجربه کند می تواند هیجاناتی را به بازار مسکن نیز منتقل کند که در آن صورت بسته به نرخ ارز می توان سرمایه گذاری مناسبی را انجام داد.  

ساخت و ساز مسکن در سال 1401

همانطور که بیان شد تا چند ماه نخست سال 1401، بلاتکلیفی بازار ادامه داشته و خرید و فروش ملک در ماه های آینده با کاهش همراه خواهد بود؛ همچنین افراد تا زمانی که متوجه روند بازار نشوند نمی توانند املاک خود را به فروش برسانند. سوالی که در این میان وجود دارد این است که اما جنبه دیگر بازار مسکن یعنی ساخت و ساز املاک چگونه پیش خواهد رفت؟ برای پاسخ به این سوال باید به این شیوه بیان کرد که ساخت و ساز ملک نیز مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر از تغییرات و نوسانات نرخ ارز، شرایط سیاسی و همچنین بیماری کرونا تاثیر پذیرفته و سازندگان را دچار مشکلاتی کرده است.  پیش بینی شده است که وابستگی قیمت مصالح ساختمانی به نرخ ارز، هزینه های ساخت را تا حدودی امکان پذیر کرده است. سرمایه گذاری برای ساخت مسکن در دوره رکود بازار به سبب کاهش معاملات، گزینه بسیار مناسبی بوده است. همچنین می تواند یکی از بهترین فعالیت ها در دوره پیش روی بازار باشد. چرا که پس از دوره رکود بازار انتظار رونق و افزایش معاملات بالا می رود و افراد به راحتی می توانند واحد های ساخته شده را به بازار عرضه کنند.  

در سال 1401 ملک بخریم یا نه؟

با توجه به نکات گفته شده پیرامون بازار مسکن و روند معاملات ملکی تا حدودی مشخص است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که تا پایان بهار 1401 شرایط بازار روند ثابتی پیدا خواهد کرد.  اما تکلیف چیست؟ در ماه های پیش رو و سال آینده ملک بخریم یا نه؟ برای اینکه به جواب این سوال برسید باید هدف خود را از خرید ملک در نظر داشته باشید. اگر هدف شما برای خرید ملک صرفا سکونت در آن باشد، پس باید هرچه سریعتر اقدام به خرید ملک کنید چرا که در صورت سکونت در ملک سرمایه شما برای مدت طولانی تری در بازار خواهد بود و از طرفی چون سوددهی بازار مسکن بلند مدت می باشد، در طول زمان و با رشد بازار، ملک شما نیز رشد خواهد کرد. برای کسانی که قصد خرید ملک با هدف سکونت را دارند پیشنهاد می کنیم که با بخشی از سرمایه خود خانه ای مناسب را اجاره کرده و با مابقی سرمایه خود را  در یکی از پروژه های معتبر و در حال ساخت سرمایه گذاری کنند. پروژه های پیش فروش منطقه  22 تهران که منطقه ای رو به رشد میباشد بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است و در سال های آتی با پیشرفت و توسعه پروژه های منطقه شاهد سودآوری بالایی برای سرمایه گذاران بر روی املاک منطقه 22 خواهیم بود. و اما کسانی که صرفا هدف سرمایه گذاری دارند باید بدانید که تنها سرمایه شما مبلغی می باشد که در دست دارید و باید با هدف بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری کنید. برای این منظور می توانید روی املاک کوچک متراژ سرمایه گذاری کنید؛ زیرا این املاک با متراژ پایین به راحتی خرید و فروش شده و تقاضای بالایی برای آن ها در بازار وجود دارد.   در پایان بازار مسکن یکی از امن ترین بازار های سرمایه گذاری است و در طولانی مدت نه تنها سود بالایی را در بر دارد بلکه فرد در زمان خرید ملک تمامی سرمایه های ریز و درشت خود را جمع کرده است. همچنین با گرفتن وام و تهیه مبلغ مربوطه، با وجود تمام سختی های متحمل شده، در طول یک یا دو سال سرمایه خوبی را جمع می کند که این ویژگی در هیچ یک از بازار های موازی مشاهده نمی شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!