قوانین استفاده از پارکینگ مزاحم

قوانین استفاده از پارکینگ مزاحم

فهرست مطالب
یکی از الزامات امروز خانه‌ها و آپارتمان‎ها داشتن پارکینگ است. با توجه به این‌که تقریبا هر خانواده دارای یک خودرو سواری است؛ بنابراین پارکینگ برای هر آپارتمانی جز ملزومات خواهد بود. در بعضی از آپارتمان‌ها که متراژ کمتری دارند؛ نوع ساخت‌وساز پارکینگ به تعداد واحدها نیست. در این موارد مفهومی به نام پارکینگ مزاحم مطرح می‌شود که برای جبران کمبود جای پارک از آن استفاده شده است؛ اما در برخی از موارد رعایت نکردن قوانین استفاده از پارکینگ مزاحم، باعث ایجاد دردسرهایی خواهد شد؛ به همین دلیل در این مطلب به بررسی این قوانین پرداخته‌ایم.  

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم که طرح اولیه آن از طرف شهرداری صادر شده است؛ یک پارکینگ مشاع است که برای برطرف کردن محدودیت تعداد پارکینگ استفاده می‌شود. این نوع از پارکینگ درواقع توافقی است که میان یک نفر از ساکنان با دیگر افراد انجام می‌شود؛ هدف از این توافق پرداخت هزینه کمتر یا برطرف کردن محدودیت در فضای پارک است.  

مزایای پارکینگ مزاحم

با استفاده از پارکینگ مزاحم دیگر نیازی به پارک خودرو در خیابان نیست؛ درنتیجه مطمئن خواهید بود که ماشین شما امنیت دارد و شما با خیال راحت و به‌دوراز نگرانی از بابت خودرو، آن را در پارکینگ می‌گذارید. به‌علاوه ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم در سند آپارتمان شما به‌طور کامل ذکر می‌شود و می‌توانید از آن به‌عنوان بخشی از دارایی خود استفاده کنید؛ اما نکته مهم اینجا است که شما این بخش از دارایی خود را با دیگر افراد شریک هستید و باید دقت کنید که این فضا بخشی از مشاعات ساختمان است که بنا به دلایلی به شما واگذار شده است؛ به همین دلیل باید قوانین مربوط به استفاده از آن را رعایت کنید.  

شرایط استفاده از پارکینگ مزاحم

هرچند شما برای استفاده از پارکینگ مزاحم باید آن را خریداری کنید و بخشی از اموال شما به شمار می‌رود اما هرکدام از ساکنین قصد استفاده از خودرو خود را داشته باشند؛ شما موظف هستید که ماشین خود را جابجا کنید. به همین دلیل باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید. حتی اگر شما مالک پارکینگ مزاحم نیستید اما قصد خرید یا اجاره آپارتمانی را دارید؛ حتما از این نکته مطمئن شوید که آیا آپارتمان پارکینگ مزاحم دارد یا خیر؟ در صورت خرید آپارتمان با پارکینگ مزاحم باید خود را با شرایط آن وفق دهید. یکی دیگر از قوانین استفاده از پارکینگ مزاحم این است که باید در ساعت‌های کم رفت‌وآمد روز از آن استفاده کنید؛ به عبارت بهتر این پارکینگ اغلب در شب و برای حفظ امنیت استفاده می‌شود؛ زیرا در این ساعت‌ها، مزاحمت کمتری را برای ساکنین ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این موارد درصورتی‌که پارکینگ مزاحم را خریداری کرده‌اید؛ باید با همه ساکنان با اخلاق خوب و صبر برخورد کنید و خودروی خود را در زمان لزوم جابجا نمایید. در غیر این صورت دیگر اهالی آپارتمان می‌توانند از شما شکایت کنند؛ زیرا اگر در سند کسی پارکینگ مزاحم قید شده باشد، در هر ساعت از شبانه‌روز موظف خواهد بود که برای جابجایی ماشین خود جهت سهولت در رفت‌وآمد دیگر ساکنان اقدام کند. در صورت اعتراض و سرپیچی، دیگر ساکنان می‌توانند ابتدا به هیئت‌مدیره ساختمان شکایت کنند و در صورت به نتیجه نرسیدن، از طریق مراجع قانونی وارد عمل شوند.   سخن پایانی گسترش زندگی آپارتمانی باعث شده که داشتن پارکینگ الزامی باشد؛ به همین دلیل هر کس سعی می‌کند محل امنی را برای خودرو خود در نظر بگیرد. حتی گاهی پی مشکلات احتمالی را هم به تن خود می‌مالد و از پارکینگ مزاحم استفاده می‌کند. داشتن این پارکینگ منوط به اجرای شرایطی است که گاهی می‌تواند آسایش شخص را مختل کند؛ پس اگر آدم کم‌حوصله‌ای هستید هرگز تن به این کار ندهید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!