بهترین زمان پیش خرید آپارتمان

فهرست مطالب

مقدمه

در دنیای پر از هیاهوی امروز که قیمت‌ها مدام در حال نوسان است، به‌طورقطع می‌توان گفت خرید و پیش خرید آپارتمان یکی از سخت‌‌ترین و پر ریسک‌ترین معاملات خواهد بود. زیرا اگر در انتخاب خود اشتباه کنید تمام سرمایه شما در یک آن بر باد خواهد رفت. بنابراین قبل از هر اقدامی باید جوانب کار را به‌درستی بسنجید و مشخص کنید که هدفتان از خرید آپارتمان چیست. آیا آپارتمان را برای سکونت در آن می‌خواهید یا قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید. بعد از مشخص شدن این موضوع باید به شرایط بازار نگاه کرده و بررسی کنید که بهترین زمان پیش خرید آپارتمان چه موقع است. با دانستن این موضوع می‌توانید معامله کم ریسک‌تری داشته باشید و از سرمایه‌ خود به‌خوبی استفاده کنید.

بررسی وضعیت بازار مسکن در ایران

از گذشته تاکنون خرید و فروش مسکن در ایران دچار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ در هر دوره قیمت ملک تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و اجتماعی تغییر کرده است و با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است. با توجه به اتفاقاتی که تاکنون برای بازار مسکن در کشور رخ داده می‌توان آن را به چهار دوره مختلف طبقه‌بندی کرد که به شرح زیر هستند.

رکود در بازار مسکن

در این دوره قیمت مسکن نسبت به دوران رونق بازار کمی افت می‌کند و افراد زیادی نسبت به خرید مسکن تمایل نشان نمی‌دهند. در این شرایط کفه عرضه بازار از تقاضای آن بیشتر است و افراد اغلب باید مدت زیادی را برای فروش رفتن منزل خود منتظر بمانند. اکثر افراد گمان می‌کنند این زمان، مناسب‌ترین زمان برای پیش خرید آپارتمان است. اما این تصور اشتباه است؛ زیرا در دوران رکود قیمت‌ها باز هم بالا می‌رود و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که از جهش قیمت خبری نیست.

گذر از رکود

گذر از رکود زمانی است که قیمت‌ها کم‌کم در حال افزایش است و شروع به جهش می‌کند تا بازار وارد دوره رونق شود. در این دوره خریداران تمایل بیشتری به خرید نشان می‌دهند و به دلیل بیشتر شدن تقاضای مسکن قیمت‌ها نیز رو به افزایش می‌روند. در دوره گذر از رکود ممکن است جهش‌های عجیب و غریب در بازار رخ دهد؛ اما این جهش‌ها معمولا حبابی است و بعد از مدتی شرایط بازار به ثبات می‌رسد.

رونق در بازار مسکن

زمانی که وارد دوره رونق بازار مسکن شویم قیمت‌ها هرروز در حال افزایش خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که قیمت یک آپارتمان از ابتدای هفته تا انتهای هفته ممکن است چند درصد افزایش داشته باشد. در این دوره بازار خریدوفروش مسکن حسابی داغ است و البته دست دلالان برای افزایش بی‌منطق قیمت نیز بسیار باز خواهد بود.

گذر از رونق

در این دوران فروشندگان می‌خواهند ملک خود را مانند دوره رونق گران بفروشند اما خریداران توان خرید ندارد و به‌این‌ترتیب در انجام معاملات اختلال ایجاد خواهد شد. در این دوره دلالان و واسطه‌ها بیشترین تاثیر را بر روی قیمت‌ها می‌گذارند و به همین دلیل هم هست که توان خرید افراد روزبه‌روز کمتر می‌شود.

پیش خرید آپارتمان با توجه به وضعیت بازار مسکن

همان‌طور که گفتیم برخی از افراد فکر می‌کنند معامله در دوران رکود بازار به دلیل کاهش کم قیمت‌ها معامله خوبی خواهد بود؛ درصورتی‌که این‌گونه نیست. از طرفی هم بیشتر فروشندگان در این دوران از انجام معاملات مسکن خودداری می‌کنند؛ زیرا در این دوران رکود قیمت واقعی ملک مشخص نیست. بنابراین پیش خرید آپارتمان در دوران رکود بازار توصیه نمی‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت بهترین زمان برای پیش خرید آپارتمان، زمانی است که در حال ورود به دوره رونق بازار مسکن هستیم. زیرا همان‌طور که در بالا به آن شاره کردیم در این دوره قیمت مسکن با شیب ملایمی افزایش می‌یابد و این زمان فرصت مناسبی برای پیش خرید آپارتمان خواهد بود.

پیش خرید آپارتمان برای سکونت در آن

همان‌طور که گفتیم مشخص کردن هدف شما از خرید آپارتمان می‌تواند بسیاری موانع را از سر راه شما بر دارد. حال فرض بر این شما می‌خواهید آپارتمانی را پیش خرید کنید تا در آن ساکن شوید. در این‌چنین مواردی باید بگوییم که نباید منتظر بمانید تا ببینید اوضاع بازار چگونه می‌شود زیرا تعلل در این کار می‌تواند از ارزش پول شما بکاهد. بنابراین برای پیش خرید آپارتمان به‌منظور سکونت در آن باید هرزمان که پول کافی برای این کار داشتید اقدام به معامله کنید. زیرا درصورتی‌که پیش خرید آپارتمان را به تاخیر بیندازید ممکن است نوسانات بازار باعث شود قیمت آپارتمانی که می‌خواهید خریداری کنید در مدت‌زمان کمی چندین برابر شود. همچنین ممکن است قیمت مصالحی که برای تکمیل آپارتمان به نیاز دارید نیز گران‌تر از قبل شده باشد.

پیش خرید آپارتمان در فصول مختلف

جالب است بدانید که تغییر فصل‌ می‌تواند به‌طور مستقیم بر قیمت ملک تاثیر بگذارد و باعث افزایش یا کاهش معاملات در آن فصل شود. به‌طور تقریبی می‌توان گفت پیش خرید آپارتمان در فصول سرد سال مانند فصل پاییز و زمستان می‌تواند کمی از ریسک در معامله بکاهد. زیرا در این فصل تقاضا برای خرید و پیش خرید آپارتمان کاهش می‌یابد و این موضوع خود می‌تواند باعث کاهش قیمت آپارتمان‌ها شود. از طرفی بیشتر افراد تمایلی ندارد که در فصول سرد جابه‌جا شوند یا اینکه برخی افراد که فرزندانی دارند که به مدرسه می‌روند مجبور هستند قبل از شروع مدارس اقدامات لازم را برای جابه‌جایی انجام دهند. به همین دلیل بیشتر معاملات ملکی در فصل تابستان انجام می‌شود و در این فصل تقاضا زیاد خواهد بود و همین موضوع بر رشد قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت نیمه دوم سال بهترین زمان پیش خرید آپارتمان به دلیل کم شدن متقاضی برای خرید مسکن است. کلا زمانی که تقاضا برای چیزی کم شود قیمت نیز کاهش خواهد یافت. بسیاری از مشاوران املاکی که در زمینه خرید و فروش آپارتمان فعالیت دارند می‌گویند فصل زمستان برای پیش خرید آپارتمان زمان مناسبی خواهد بود؛ زیرا در این فصل قیمت مسکن از هرزمانی ارزان‌تر است. از طرفی با پیش خرید آپارتمان در روزهای سرد زمستانی می‌توانید ساخت آن را به‌گونه‌ای تکمیل کنید که آپارتمان برای روزهای بهاری آماده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!