وظایف یک مشاور املاک خوب

فهرست مطالب

مقدمه

وقتی در صدد هستیم که ملکی را خریداری یا معامله کنیم؛ حتما باید به یک مشاور املاک مراجعه کنیم. برای هر نوع معامله‌ای اعم از خرید یا فروش مسکن، زمین، مغازه و یا غرفه لازم است که به مشاور املاک مراجعه کنیم. بنابراین همه ما با این مکان‌ها برای انجام کارهای مختلف سروکار خواهیم داشت. ولی یک مشاور املاک خوب چه وظیفه‌ای دارد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

داشتن اطلاعات کافی درباره ملک و طرفین قرارداد

یک مشاور املاک خوب باید تمام اطلاعات راجع به نوع معامله، نوع مبایعه‌نامه، نوع ملک و جایگاه آن را داشته باشد. همچنین باید شناخت نسبی نسبت به طرفین قرارداد داشته باشد و بتواند توضیحات درست را راجع به معامله‌ای که قرار است انجام شود؛ به طرفین قرارداد بدهد. او باید اطلاعات زیادی در مورد املاک و مستقلات و نوع خریدوفروش‌ها و اجاره‌ها داشته باشد. در هر معامله‌ای باید نوع سند، نوع قولنامه، محل ملکی که قرار است معامله شود، متراژ آن، سند و مشکلات احتمالی آن را خوب مطالعه کند تا بتواند به طرفین یک مشاوره خوب بدهد. یک مشاور املاک خوب باید میانگین قیمت هر منطقه را به‌درستی بداند تا بتواند دو طرف معامله را بر سر یک قیمت پایه به توافق برساند و حد وسط را برای طرفین بگیرد.

همراهی و پشتیبانی در همه مراحل خرید و انتقال

یک مشاور املاک خوب باید در تمام مراحل عقد قرارداد همراه طرفین باشد و راهنمایی‌های خوبی را به آن‌ها ارائه دهد. این مراحل از قرار زیر هستند:
  • فرایند خرید
  • چگونگی ردوبدل کردن پول
  • کارهای قانونی برای ثبت سند
  • کارهایی که مربوط به ساخت‌وساز یک ملک است
او می‌تواند طرفین را راهنمایی کند که چگونه راجع به خرید یا فروش و یا اجاره تصمیم بگیرند. تمام محسنات و یا عیوب ملک موردنظر را در حضور دو طرف بیان کند و طرفین را در تصمیم‌گیری آزاد بگذارد.

همکاری در پروژه‌های ساخت‌وساز

مشاوران املاک می‌توانند در پروژه‌های سنگین ساخت‌وساز هم همکاری کنند و در انجام معامله زمین و تشریفات قانونی، مالک یا مالکان را همراهی کنند.

داشتن وجدان کاری و تعهد

یک مشاور املاک خوب باید وجدان داشته باشد و همه معاملات را بر پایه اعتماد دوطرفه انجام دهد. بازار معاملات ملکی امروزه کمی دچار سردرگمی شده است؛ ولی اگر یک مشاور املاک، باوجدان و باانصاف و قابل‌اعتماد باشد، این سردرگمی‌ها را بسیار کاهش خواهد داد و افراد راحت‌تر می‌توانند به انجام معاملات خودشان برسند و ترس و اضطراب کمتری را خواهند داشت.

داشتن روابط عمومی خوب

یک مشاور املاک باید دارای روابط عمومی خوبی باشد؛ قدرت بیان و نوع تسلط او بر کارش می‌تواند روند کاری او را بهبود ببخشد و ارتباط با خریداران و فروشندگان را ساده‌تر کند. او باید اخلاق را سرلوحه کار خود قرار بدهد و با مشتریانش با اخلاق درست و ادب و متانت کافی صحبت کند.

بی‌طرف بودن

دخالت مشاور املاک در زمینه هر نوع معامله‌ای فقط در حد یک مشاوره عالی و بدون نقص است و باید از هرگونه دغل‌بازی و یا زد و بند دوری کند. همچنین نباید هیچ‌گونه اجباری برای انجام معامله داشته باشد و طرفین را در تصمیم‌گیری آزاد بگذارد.

معرفی همه گزینه‌های مناسب

وقتی فرد یا افرادی برای انجام معامله‌ای به مشاور املاک مراجعه می‌کنند؛ او باید تمام گزینه‌های مناسب را به خریداران یا متقاضیان اجاره معرفی کند و مزیت‌ها و معایب هرکدام را جداگانه به آن‌ها توضیح بدهد. با این کار فرد یا افراد مراجعه‌کننده با توجه به اطلاعات خودشان و اطلاعاتی که مشاور املاکی به آن‌ها داده است؛ می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.  

مدیریت مناسب

یک مشاور املاک خوب باید یک مدیر کار بلد باشد؛ زمان تمامی مراودات معامله‌ای را به‌درستی انتخاب کند و طرفین را مقید کند که در زمان مقرر در دفتر املاک حضور داشته باشند. مدیریت کلامی هم می‌تواند به او کمک کند تا بتواند در زمان عقد قرارداد، بهترین و تاثیرگذارترین حرف‌ها را برای به سرانجام رسیدن یک معامله به زبان بیاورد. او باید بداند کجا می‌تواند یک راهنما باشد و کجا باید دخالت کند تا طرفین به توافق برسند. هرگونه صحبت نابجا یا دخالت نادرست می‌تواند سرنوشت یک معامله را تغییر دهد.

فعالیت در فضای اینترنت

امروزه که فضای مجازی به یکی از ابزارهای مهم در هر حوزه‌ای تبدیل شده است. نمی‌توان گفت که فعالیت در این فضا وظیفه مشاور املاک خوب است؛ اما فعالیت در اینترنت می‌تواند به بهبود کار و ارتباط او با افراد کمک کند. با داشتن یک سایت یا پیج اینستاگرام، مشاور می‌تواند اطلاعات املاکی را که به او واگذار شده، به اشتراک بگذارد. درنتیجه هم به مردم کمک می‌کند تا در مورد مکان موردنظر خود تصمیم بگیرند و هم تعداد مراجعه‌کنندگان حضوری خودش هم کمتر می‌شود. او می‌تواند توضیحاتی حقوقی برای انجام معاملات، توضیحاتی در مورد خرید یا فروش ملک، نوع معاملات و سایر اطلاعات عمومی لازم را در پیج و یا سایتش قرار دهد تا عموم بتوانند مطالعه کنند و راهنمایی بگیرند. با این کار هم روند کاری خودش را بهبود می‌بخشد و هم مردم می‌توانند اطلاعات لازم را برای معامله درست املاک به دست بیاورند.

آشنایی با مسائل حقوقی

یک مشاور املاکی خوب حتما باید در مسائل حقوقی سررشته داشته باشد تا بتواند برای انجام یک معامله نکات قانونی و حقوقی را به مشتریانش توضیح بدهد.

سخن پایانی

یک مشاور املاک خوب باید بداند که امین مردم است و مردم بر پایه اعتماد به او مراجعه می‌کنند. بنابراین باید سعی کند بهترین راهنمایی و مشاوره را به خریدار و فروشنده و یا کسی که برای اجاره ملکی مراجعه کرده است، ارائه بدهد. او باید آن‌قدر انصاف و وجدان داشته باشد که حق‌وحقوق مردم برایش اولویت کار باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت داشتن اخلاق و انصاف در کنار ارائه اطلاعات کامل ملکی و حقوقی به مراجعین مهم‌ترین وظایف یک مشاور املاک خوب هستند. در گروه سرمایه گذاری برنا گروهی از جوانان با استعداد و با وجدان کاری بالا جهت انجام مشاوره در خدمت شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!