شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

فهرست مطالب

مقدمه

 اگر مدت‌ها است که به دنبال خرید خانه ایده آل خود هستید و می‌خواهید از همه نظر خانه‌ای خوب و عالی را خریداری کنید؛ باید در نظر داشته باشید که فقط به قیمت و ظاهر خانه‌ اکتفا نکنید. زیرا مشخصات فنی ساختمان و نحوه ساخت‌وساز آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هر ساختمانی از ابتدا تا پایان کار، مجوزهای زیادی را دریافت می‌کند. شناسنامه فنی ساختمان یکی از مدارک مربوط به ساختمان است که برای صدور پروانه پایان کار ساختمان باید ارائه شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره هر آن‌چه که نیاز است شما درمورد شناسنامه فنی ساختمان بدانید، صحبت کنیم.

شناسنامه فنی ساختمان

ساختمان‌های مختلفی در سراسر کشور ساخته شده است که هرکدام با توجه به نوع کاربری که دارند؛ ضوابط و نحوه ساخت‌وساز مربوط به خود را دارند. ساختمان‌ها می‌توانند کاربری مسکونی و کاربری تجاری داشته باشند. اگر قصد دارید که به ضوابط و ویژگی‌های عمومی خانه‌ای که می‌خواهید بخرید، دسترسی داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در این سند ویژگی‌های کلی بنا شامل اطلاعات معماری، مشخصات سازه‌ای، اطلاعات مربوط به تأسیسات و تجهیزات، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات آسانسور و اطلاعات مربوط به تجهیزات برق ذکر شده است. اطلاعات مربوط به این موارد به‌صورت جزئی‌تر نیز بیان شده‌اند. شناسنامه فنی ساختمان در هنگام خریدوفروش ملک باید به شخص خریدار همراه با مدارک دیگر واگذار شود. دستور صدور این شناسنامه توسط عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سال 1389 داده شد که در سال 1395 به تصویب رسید. این سند با شناسنامه فنی و ملکی ساختمان شباهت اسمی دارد و ممکن است برای برخی از مالکان سوء‌تفاهم به وجود آورده باشد. یکی از اهداف صدور این مدرک این است که خواسته‌های مشتریان در بازار مسکن برآورده شود و پیشرفت‌های مربوط به عملیات ساخت‌وساز از دیگر اهداف صدور شناسنامه فنی ساختمان است.  

اهمیت صدور شناسنامه فنی ساختمان

صدور شناسنامه فنی ساختمان که طراحی آن به‌وسیله وزارت راه‌ و شهرسازی انجام شده است، می‌تواند تضمین‌کننده حقوق خریداران باشد. همه ساختمان‌ها بعد از طی کردن تمام مراحل ساخت، این سند را دریافت می‌کنند که حتما بعد از فروش ساختمان باید به خریدار واگذار شود. اگر کسی بعد از چند سال قصد بازسازی ساختمان و یا تغییر کاربری آن را داشته باشد، برای گرفتن تصمیمات مربوطه باید از اطلاعات درون این سند استفاده کند.  

مفاد مربوط به شناسنامه فنی ساختمان

  • هر واحد مربوط به یک ساختمان باید شناسنامه فنی ساختمان خود را به‌طور جداگانه داشته باشد. برای دریافت شناسنامه فنی ساختمان می‌توان به شهرداری منطقه مراجعه کرد.
  • شهرداری وظیفه دارد که همه کارهایی را که لازم است مالک یا سازنده برای دریافت شناسنامه فنی ساختمان انجام دهد؛ به او اطلاع دهد و امضای او را بابت آگاهی از وظایفش بگیرد.
  • معماران و مهندسین عمران باید همه واحدها، انباری‌ها و پارکینگ‌های ساختمان را در همه نقشه‌ها به‌طور دقیق شماره‌گذاری کنند.
  • مراجعی که وظیفه صادر کردن پروانه ساختمان را دارند، بابت صادر کردن شناسنامه فنی ساختمان نباید هزینه‌ای دریافت کنند.
  • شناسنامه فنی ساختمان شامل دو برگ است. یکی از آن‌ها نزد مالک می‌ماند و دیگری نزد شهرداری تا زمانی که پروانه ساختمان صادر شود.
  • مهندسان ناظر وظیفه تائید شناسنامه فنی ساختمان را دارند.

مدارک موردنیاز برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان

اگر قصد گرفتن شناسنامه فنی ساختمان را دارید باید حتما مدارک زیر را تهیه کنید:
  • گواهی عدم خلافی
  • کپی سند مالکیت
  • کپی شناسنامه مالک
  • کپی کارت ملی
مالک باید برگه‌های پیش‌نویس مربوط به شناسنامه فنی ساختمان را که اطلاعات فنی ساختمان در آن ذکر شده است؛ همراه با گواهی عدم خلافی به سازمان نظام مهندسی تحویل دهد. هزینه‌های مربوط به صدور این سند باید پرداخت شود. از طرف سازمان نظام مهندسی، شخص ناظر موظف می‌شود تا صحت اطلاعات مربوط به ملک را ارزیابی و تائید کند. در صورت تائید ناظر، همراه با سند، شناسنامه فنی ساختمان تحویل داده می‌شود.

تفاوت بین شناسنامه فنی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

تشابه اسمی این دو سند ممکن است مالکان را به اشتباه بیندازد. این دو سند تنها تشابه اسمی دارند اما تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت‌های مهم آن‌ها، زمان صدور این دو سند است. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بعد از این‌که کار ساخت‌وساز ملک به اتمام رسید و گواهی پایان کار ساختمان داده می‌شود، صادر می‌گردند؛ درحالی‌که شناسنامه فنی ساختمان، قبل از ساخت ملک و در زمان صدور پروانه ساختمان ارائه می‌شود. توجه شود کسانی که می‌خواهند ساختمان را پیش‌فروش کنند باید شناسنامه فنی ساختمان را به خریدار تحویل دهند؛ زیرا خریدار باید بداند که قرار است چه مصالحی در ساخت‌وساز به کار رود.  

سخن پایانی

شناسنامه فنی ساختمان، مشخصات فنی و اطلاعات مربوط به ساخت‌وساز ساختمان را در بردارد. مطالعه این سند می‌تواند شما را از مشخصات کلی ساختمان مطلع کند تا در صورت وجود مشکل از خرید آن اجتناب کنید و یا حتی اگر قصد بازسازی خانه را داشتید، بتوانید راحت‌تر اقدام کنید. ارائه این سند برای کسانی که می‌خواهند ملک را پیش‌خرید کنند، بسیار مهم است. خریدار می‌تواند اطلاعات داخل سند را پس از پایان ساخت‌وساز مطابقت دهد و اگر موردی مغایر وجود داشت، آن را به‌صورت قانونی پیگیری کند.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!