سودآورترین شهرهای کشور برای سرمایه‌گذاری

فهرست مطالب
با توجه به رشد نرخ تورم در کشور، افراد با سرمایه نقدی زیاد بهترین تصمیم را به‌منظور حفظ و ارزش آن، سرمایه‌گذاری در بازار خریدوفروش ملک می‌دانند. درواقع سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل کم بودن ضرر و زیان بازار مسکن در این دوران و روند صعودی قیمت ملک در ایران موجب شده تا افراد بیشتری برای کسب سود بالاتر این روش را بهترین راه برای سرمایه‌گذاری نقدینگی خود انتخاب نمایند. این در حالی است که با توجه به سرمایه‌گذاری تعداد بی‌شماری از افراد در کشورهایی مانند آلمان، ترکیه، مجارستان، دبی و … به دلیل داشتن امکانات اقامتی، تفریحی و سرمایه‌گذاری پرسود نباید از بازار املاک در داخل کشور با رشد ناگهانی و رو به انفجار آن غافل شد. امروزه با توجه به افزایش قیمت‌های خریدوفروش انواع املاک و مستغلات در کشور، هم چنان خرید زمین، مغازه با کاربری‌های تجاری و مسکونی از بهترین نوع سرمایه‌گذاری با حفظ سرمایه و پیشگیری از افت ارزش آن در کشور محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم بهترین شهرهای ایران را برای سرمایه‌گذاری خوب و پرسود به شما معرفی نماییم، اما قبل از شروع ذکر چند نکته به‌منظور داشتن یک سرمایه‌گذاری سودآور و برنامه‌ریزی‌شده موردنیاز است. پول، دانش و آگاهی دو عامل اصلی تعیین‌کننده یکی از عوامل مهم در خرید ملک توجه به میزان نقدینگی است. در صورت داشتن سرمایه بیشتر شما قادر خواهید بود ملک خود را در بهترین مکان‌ها انتخاب کنید. توجه به ویژگی‌های مختلف محل سرمایه‌گذاری ازلحاظ تفریحی، تجاری و مسکونی می‌تواند تاثیر مثبت بر روی انتخاب شما داشته باشد. علاوه برداشتن سرمایه بالا، داشتن دانش و آگاهی کامل از بازار نیز یکی از عوامل ضروری برای افزایش دارایی است. درصورتی‌که شما خرید ملک را برای داشتن سرپناه انتخاب می‌کنید شما به این دو عامل نیاز نداشته باشید اما برای یک سرمایه‌گذاری کلان و سودآور نداشتن سرمایه و دانش از بازار خریدوفروش ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. در کنار تمامی موارد ذکرشده، قرار دادن زمانی کافی برای جست‌وجوی بهترین شهر، منطقه و ملک نقش به سزایی دارد. شهرهای رکورددار سرمایه‌گذاری در ایران کدم‌اند؟ خوشبختانه در کشور ما شهرهای مختلف دارای موقعیت‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در نقاط مختلف وجود دارد. بااین‌وجود برخی شهرها هستند که قیمت ملک در آن‌ها رشد بیشتری دارد و افراد می‌توانند با سرمایه نسبتا کمی سودهای خوبی به دست آورند.
  • شهرهای شمالی
حتما شما هم این سوال را از خود پرسیده‌اید که بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری در ایران کجاست؟ به‌احتمال‌زیاد اولین پاسخی که در ذهن شما نقش بسته، شهرهای شمالی کشور هستند. خریدوفروش ملک و سرمایه‌گذاری در شهرهای شمالی کشور به دلیل داشتن امکانات تفریحی، آب‌وهوای مناسب و مزایای اقتصادی کاملا منطقی و غیرقابل‌انکار است. توجه به این نکته ضروری است که لزوما بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری ملک، تنها استان‌های شمالی نمی‌باشند؛ اما با توجه به ویژگی‌ها و جذب جمعیت توانسته در صدر جدول بهترین شهر قرار گیرد. در بین شهرهای شمالی مازندران، گیلان و گلستان بهترین منطقه برای سرمایه‌گذاری استان مازندران است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی، نزدیکی مسافت با کلان‌شهر تهران و دارا بودن سهم بیشتری از دریای خزر توانسته توجه افراد بیشتری را به سمت خود جلب نماید. در بین شهرهای استان مازندران شهرهای نور، محمودآباد و نوشهر را می‌توان ازجمله گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد. با توجه به اینکه تعداد معاملات و توجه افراد به این مناطق اشباع ‌شده است اما هم چنان بازار خریدوفروش در این مناطق داغ است.
  • کلان‌شهرها
با توجه به مطالب ذکرشده مناطقی که در جذب گردشگران فعال‌تر هستند خودبه‌خود بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل علاوه بر شهرهای شمالی کشور شهرهای بزرگی مانند اصفهان، مشهد و حتی شیراز به دلیل اینکه قطب‌های تاریخی و مذهبی ایران به شمار می‌روند می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند. البته معمولا قیمت ملک در این شهرها بالاست؛ اما می‌توان در محل‌های کمتر شناخته‌شده ملکی با قیمت کمتر خریداری کرد. انواع سرمایه‌گذاری ملکی سرمایه‌گذاری می‌تواند با اهداف متفاوت انجام شود؛ برخی افراد خرید ملک و فروش آن را بعد از چندین سال به‌منظور افزایش سرمایه و سودآوری انجام می‌دهند و برخی دیگر ممکن است به‌منظور ساخت‌وساز وارد پروژه‌های بزرگ‌تر شوند. معیار مهم در اجرای اشکال مختلف سرمایه‌گذاری ملک مخصوصا املاک مسکونی توجه به درصد خانه‌های خالی استان مربوطه است. به‌موجب همین امر، استانی که دارای بیشترین درصد خانه‌های خالی است ازجمله شهرهای پرریسک برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز به شمار می‌آید. پس بهتر است قبل از هر اقدامی تمامی جوانب به‌درستی سنجیده شود. اهمیت این موضوع بیشتر متوجه سرمایه‌گذاری‌های کلان در موضع ساخت‌وساز است که با بالا بودن نرخ خانه‌های خالی یک استان، مشکلات خریدوفروش ملک در این مناطق طی سال‌های آینده بیشتر خواهد بود. درنهایت یادآور می‌شود چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در شهرهایی غیر از شهرهای شمالی کشور دارید، توجه به این نکته از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. با توجه به این موضوع و بررسی‌های انجام‌شده استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی با داشتن سهم 35 درصدی از کل خانه‌های خالی کشور ازجمله استان‌های پرخطر برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. در کنار این موارد می‌توان به استان‌هایی مانند قم، بوشهر و … با نرخ پایین خانه‌های خالی در کشور به‌عنوان یک گزینه مناسب جهت ساخت‌وساز اشاره نمود. جمع‌بندی در این مقاله سعی شد در مورد بهترین و رکورددارترین شهرهای ایران برای سرمایه‌گذاری، اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده شود تا ضمن انتخاب مناسب بتوانید سرمایه خود را چندین برابر کنید. در کنار تمام موارد ذکرشده، توجه به شهرهای تازه‌ساخت یا به اصطلاح شهرک‌های مسکونی که ساخت‌وساز در این مکان‌ها رو به رشد است می‌تواند بهترین گزینه محسوب شود. به‌عنوان‌مثال شهرک‌های جدید ساخت اطراف خراسان رضوی که امروزه موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرارگرفته می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. خریدوفروش آسان، نرخ پایین اجاره و وجود مشتریان زیاد در این شهرک‌های تازه‌ساخت موجب شده است تا بیشتر موردتوجه قرار گیرند. علاوه بر این توجه به توریستی بودن و میزان گردشگری در شهرها می‌تواند یک معیار مهم برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد. بالا بودن عبور و مرور افراد و کسب درآمد از خانه‌های این مناطق می‌تواند یکی دیگر از عوامل توجه به این مناطق به شمار آید. در پایان می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در شهرهایی مانند تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مشهد، رشت، مازندران، رامسر و بابلسر به‌صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!