تشخیص اصالت سند مالکیت

فهرست مطالب

مقدمه

امروزه شاهد کلاه‌برداری‌های بزرگی هستیم؛ حتی شنیده یا دیده‌ایم که گاهی بعضی از افراد یک ملک را به چند نفر فروخته و پول زیادی به جیب می‌زنند و مال‌باختگان که سرمایه خود را از دست داده‌اند نیز بدون راه چاره باقی می‌مانند. برای جلوگیری ازاین‌گونه کلاه‌برداری‌ها در معاملات نیاز است که یک سری اطلاعات از قبل داشته باشید. در این مقاله قصد داریم روش‌هایی برای تشخیص اصالت سند مالکیت را بیان کنیم تا بتوانیم تا حد امکان از چنین کلاه‌برداری‌هایی جلوگیری کنیم.

منظور از اصالت سند مالکیت چیست؟

اصالت سند مالکیت به معنی بررسی اصلی و جعلی بودن آن سند است، با تشخیص اصالت سند می‌توان تشخیص داد که سند دارای اعتبار قانونی بوده یا فاقد آن است. چنانچه به بررسی سند مالکیت بپردازید به اطلاعاتی نظیر مساحت ملک، اصالت، نوع کاربری ملک، وضعیت رهن یا اجاره و همچنین نام مالک فعلی ملک موردنظر دست می‌یابید.

انواع سندهای ملکی

ابتدا به بررسی انواع سندهای ملکی می‌پردازیم. سندهای ملکی به سه دسته سندهای منگوله‌دار یا دفترچه‌ای، سندهای تک‌برگ یا کاداستر و سندهای مشاعی یا سهمی تقسیم‌بندی می‌شوند که تشخیص اصالت هریک از آن‌ها شیوه خاص خود را دارد.

روش‌های تشخیص اصالت سند مالکیت

در معاملات ملکی شما می‌توانید به دو روش درباره اصالت سند ملکی تحقیق کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درخواست استعلام سند ملک

درخواست استعلام سند ملک از خود شخص فروشنده یکی از دو روشی است که برای استعلام سند ملکی می‌توانید به کار بگیرید. استعلام سند ملک، اعتبار آن را ازنظر قانونی و همچنین رعایت یا عدم رعایت موارد حقوقی را در سند بررسی می‌کند. با این استعلام وضعیت ثبتی و همچنین مالکیت واقعی ملک روشن خواهد شد و اعتبار ملک و شخص فروشنده مشخص می‌شود. اگر ملک موردنظر دارای وام باشد یا چند مالک داشته باشد؛ به‌وسیله این استعلام به این موارد پی خواهید برد. برای گرفتن استعلام ملک، شخص مالک باید به یکی از ادارات ثبت اسناد و املاک کشور برود و با ارائه مدارک موردنیاز، استعلام مربوطه را دریافت کند. با ثبت کد ملی مالک در سیستم، اطلاعات تمامی پلاک‌های ثبت‌شده به نام او اعلام خواهد شد. چنانچه شخص دیگری به‌جز مالک بخواهد برای گرفتن استعلام اقدام کند باید به همراه حکم مراجع قضایی کشور به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند تا اطلاعات موردنظر در اختیار او قرار بگیرد.

بررسی تصدیق اصالت سند مالکیت

روش دوم بررسی تصدیق اصالت سند مالکیت است که حتما باید قبل از معاملات انجام دهید. معاملات ملکی به دلیل قیمت بسیار بالای املاک نیازمند دقت فراوانی هستند تا بعد از معامله دچار پشیمانی نشوید. برای تصدیق اصالت سند ملکی شما می‌توانید همراه با این سند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و یا اینکه از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی تصدیق اصالت اسناد مالکیت پیگیری کنید. این سامانه اینترنتی به‌صورت کاملا رایگان به بررسی جعلی و یا اصلی بودن سند و همچنین استعلام آن می‌پردازد. برای سندهای منگوله‌دار باید حتما به‌صورت حضوری به یکی از شعب دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید تا آن‌ها برای شما استعلام بگیرند که این کار نیازمند 24 ساعت زمان و همین‌طور پرداخت هزینه است. چنانچه سند شما مشاعی یا سهمی باشد کار کمی دشوارتر شده و باید به اداره ثبت شهرستانی که ملک موردنظر شما در آن قرار دارد و یا به اولین دفترخانه‌ای که اولین مرحله سند را تنظیم کرده است مراجعه کنید؛ اما برای سندهای تک‌برگ می‌توانید به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه گفته‌شده به‌راحتی استعلام خود را بگیرید.

اطلاعات لازم برای گرفتن استعلام سند

در هر دو روش گفته‌شده چه حضوری و چه اینترنتی برای استعلام گرفتن از سند، نیاز به یک سری اطلاعات دارید که حتما باید در اختیار داشته باشید. اطلاعات لازم برای استعلام سند ملکی شامل استان، واحد ثبتی، شماره فرعی، شماره اصلی، شماره دفتر املاک و … می‌شود. تمامی اطلاعات موردنیاز در سند ملکی درج شده‌اند که شما می‌توانید به‌وسیله آن‌ها استعلام موردنیاز خود را بگیرید.

سخن پایانی

تشخیص اصالت اسناد مالکیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتما قبل از عقد هرگونه قراردادی باید از آن اطمینان حاصل کرد تا هم شخص فروشنده و هم سند ملک دارای اعتبار باشند. در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات موردنیاز و راه‌حل‌های موجود برای بررسی اصالت سند مالکیت را بیان کنیم تا خریداران محترم به‌راحتی و با اطلاعات کامل وارد معاملات ملکی شوند. همان‌طور که گفته شد انواع اسناد ملکی موجود از منگوله‌دار و تک‌برگ گرفته تا سند مشاعی، هرکدام را به طریقی باید استعلام گرفت؛ یکی با مراجعه حضوری به دفتر ثبت اسناد و دیگری به‌صورت اینترنتی قابل‌پیگیری است. چنانچه خریداران این اطلاعات را داشته باشند؛ دیگر هیچ کلاه‌برداری نمی‌تواند به‌راحتی با سند جعلی ملکی را به فروش برساند و یا هیچ مالکی نمی‌تواند با یک سند ملک خود را به چند نفر بفروشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!