آیا منطقه 22 کشش این همه مجتمع تجاری را دارد؟

فهرست مطالب

مقدمه

این روزها در شهرهای بزرگی مانند تهران، ازدحام ساختمان‌های تجاری و مسکونی در برخی مناطق خاص، بسیار زیاد شده است. خانه‌های شخصی و فضاهای باز خیلی سریع جای خود را به مجتمع‌ها و برج‌های چندین طبقه تجاری و مسکونی می‌دهند. بااین‌حال با توجه به جمعیت رو به رشد کلان شهرها به دلیل زاد و ولد و مهاجرت‌های شغلی، ساخت مجتمع‌های چندین طبقه یکی از راه‌های مناسب برای رفع این نیاز است. یکی از مناطق شلوغ و پرازدحام پایتخت یا کلان شهر تهران، منطقه ۲۲ است. این منطقه با تنوع و ازدحام بالای مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی روبه رو است؛ اما آیا این منطقه کشش این همه مجتمع تجاری را دارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع مهم می‌پردازیم.

چرا تعداد ساختمان‌ها در منطقه 22 تهران روزبه‌روز در حال افزایش است؟

وجود فضاهای باز و سرسبز در بین انبوه آسمان‌خراش‌های یک منطقه، یک ویژگی منحصربه‌فرد و پرتقاضا در آن منطقه خواهد بود. همینطور وجود دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲، باعث شده تا این منطقه حال و هوایی دیگر به خود بگیرد. شهرداری این منطقه، برنامه‌های ویژه‌ای برای رشد منطقه 22 از زمان احداث دریاچه تابه‌حال داشته است. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به افزایش امکانات رفاهی، جاذبه‌های گردشگری و ساخت سازه‌های لوکس و پروژه‌های خاص اشاره کرد. همچنین با ایجاد بازارهای اصلی پوشاک، مجتمع‌های خرید و… این منطقه به یکی از قطب‌های خرید در تهران تبدیل شده است. در ادامه به بررسی مناطق گردشگری، فعالیت‌ها و مجتمع‌های برجسته این نقطه از شهر تهران می‌پردازیم تا دلایل اصلی جذب جمعیت به منطقه چیتگر بهتر مشخص شود.

1-دریاچه چیتگر

زمان احداث این دریاچه به دوران پهلوی باز می‌گردد. فضایی که امروز جان تازه‌ای به هوای آلوده پایتخت می‌بخشد. در کنار این دریاچه پارکی با همین نام قرار دارد که وجودش در شهر شلوغ و پر استرسی مانند تهران بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. این تفرجگاه، محیط مناسبی برای رفع فشارهای عصبی و دور شدن از زندگی پر مشغله پایتخت است.

2-آبشار مصنوعی تهران

این آبشار زیبا در سال ۱۳۹۰ در حوالی شهرداری منطقه ۲۲ تهران احداث شد. محیط اطراف این آبشار بسیار سرسبز است؛ برای رسیدن به آبشار می‌توان لذت کوهنوردی و قدم زدن در فضای سبز را هم تجربه کرد. در کنار این آبشار امکانات رفاهی بی‌شماری همچون برکه‌های زیبا، مسیر دوچرخه‌سواری، آمفی تئاتر و … برای رفاه حال گردشگران وجود دارد.

3-مجتمع عظیم ایران مال

یکی از بزرگترین پاساژهای جهان و یکی از برترین پدیده‌های منطقه ۲۲ تهران، ایران مال است. این مجتمع بسیار بزرگ در کنار دریاچه چیتگر واقع شده است و طیف کاربری‌های بسیار مختلفی را در خود جای داده است. از مهم‌ترین تنوع فعالیت‌های تجاری این مال می‌توان به هایپر مارکت، نمایندگی‌های محصولات ورزشی، انواع برندهای مطرح در زمینه‌های پوشاک و کفش، زیبایی و سلامت و لوازم خانگی اشاره کرد. در کنار بخش تجاری، این مجتمع دارای مسجد، کتابخانه، هتل پنج ستاره بین‌المللی، سالن سینما، سالن‌های ورزشی، موزه و… است.

4-هتل لکسون

یکی از پروژه های مهم در منطقه ۲۲ هتل لکسون است. این هتل در ۳۰ طبقه با منظره پارک و دریاچه چیتگر در دست ساخت و بهره‌برداری است. هتل لکسون یکی از لوکس‌ترین هتل‌های اداری-تجاری در منطقه ۲۲ تهران است. بهره‌برداری از این هتل در سال ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد و به‌طور قطع یکی از سودآورترین نقاط گردشگری این منطقه خواهد بود. کاربری‌های طبقات این هتل از هم مجزا خواهد بود و به گروه‌های اقامتی-اداری، اقامتی، اداری و طبقات تجاری تقسیم می‌شود.

پروژه‌های در دست ساخت مشهور در منطقه ۲۲

علاوه بر مواردی که ذکر شد؛ تعدادی پروژه در دست ساخت هم در منطقه ۲۲ وجود دارند که باعث شده این پرسش که پیش آید که آیا این منطقه کشش این میزان از پروژه‌ها را دارد یا خیر؟ برخی از مشهورترین این پروژه‌ها عبارت‌اند از:

شهربازی هزار و یک شهر

این شهربازی در سال ۸۹ برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری به یک شرکت مهندسی واگذار شد. از برنامه‌های این شهربازی، احداث پارک آبی طبق استانداردهای جهانی، هتل‌ها و گالری‌های هنری، شهر قصه و خیابان‌های سرگرمی است.

بیمارستان مغز و اعصاب با حمایت پروفسور سمیعی

نمونه‌های مشابه این بیمارستان را در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آلمان می‌توان مشاهده کرد. این بیمارستان در حال احداث، می‌تواند آینده‌ای بسیار درخشان را برای منطقه۲۲ رقم بزند.

کمی درباره منطقه 22 تهران

حال که با انواع پروژه‌های تمام‌شده و در دست اقدام در منطقه 22 آشنا شدیم؛ با بررسی ویژگی‌های این منطقه پتانسیل آن را برای وجود مجتمع‌های تجاری بررسی خواهیم کرد. منطقه 22 تهران دارای آب‌وهوای بسیار مطبوعی است که باعث شده روزبه‌روز جمعیت حاضر در آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل ساخت مجتمع‌های تجاری در این منطقه به‌عنوان یک نیاز اساسی شناخته شده است. به‌علاوه وجود امکانات گردشگری مختلف در این منطقه، باعث جذب بیشتر مشتریان به مجتمع‌های تجاری واقع در آن شده است.

سخن آخر

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که آیا منطقه ۲۲ کشش این همه مجتمع تجاری را دارد یا خیر؟ در ادامه به بررسی مجتمع‌های مشهور در این منطقه و زمینه فعالیت هر کدام پرداخته شده و پروژه‌های در حال احداث و بهره‌برداری معرفی شدند. حال می‌توان با توجه به مشاهده تنوع زیاد بین فعالیت‌های تجاری و اداری در این منطقه و ارزش افزوده بسیار بالا و آینده‌ای روشن با توجه به پروژه‌های منحصربه‌فرد در دست ساخت منطقه ۲۲، به یک نتیجه کاملا قابل اعتماد رسید. همانطور که گفتیم باوجود تعداد بی‌شمار مجتمع‌های اداری و تجاری در منطقه ۲۲ تهران یا همان دریاچه چیتگر، گستردگی و تفاوت بین مشاغل بسیار زیاد است. از طرف دیگر فرصت‌های شغلی بی‌شماری با توجه به پروژه‌های در حال بهره‌برداری برای این منطقه قابل تصور است. بنابراین با توجه به ارزش بسیار بالا و استراتژیکی این منطقه به‌عنوان یک قطب تجاری و گردشگری در ایران و توجه به فرصت‌های شغلی بی‌شمار در آینده نزدیک، می‌توان گفت هیچ‌یک از فعالیت‌های این منطقه بر اثر ازدحام مجتمع‌ها اشباع نشده است. به عبارت دیگر همچنان منطقه ۲۲ مکان بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!