آیا تعاونی‌های سازنده تعهد ضرر و زیان دیرکرد می‌دهند؟

آیا تعاونی‌های سازنده تعهد ضرر و زیان دیرکرد می‌دهند؟

فهرست مطالب

مقدمه

شرکت‌های تعاونی مجموعه‌هایی هستند که از گردهمایی افراد با هدف مشترک تشکیل می‌شوند و متعلق به افرادی محسوب هستند که عضو تعاونی هستند و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. تعاونی‌های مسکن با هدف ساخت خانه‌های عمده در مناطق مختلف کشور تشکیل شده‌اند و این خانه‌ها را در آینده در اختیار اعضای تعاونی قرار داده می‌شوند که در اصطلاح به آن پیش فروش گفته می شود، این سیستم موجب می‌شود که افراد با صرفه‌جویی در هزینه‌ها  توانایی خرید مسکن را به دست بیاورند. در سال‌های اخیر به علت وجود کلاه‌برداری تعدادی از این تعاونی‌ها، مردم اعتماد خود را به آن‌ها ازدست‌داده‌اند؛ اما با اطلاع داشتن و بررسی کامل شرایط تعاونی‌های سازنده می‌توانید تجربه‌ای متفاوت را برای خود به ارمغان بیاورید. درواقع شما باید در زمان امضای قرارداد همه کم و کاست آن را به‌طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که خلأ قانونی که در آینده بتوانند از آن استفاده کنند وجود نخواهد داشت. با توجه به این موضوع با ما همراه باشید تا ضمن بررسی تعاونی‌های سازنده، مزیت و امکانات این مجموعه‌ها در خصوص موضوع مهم ضرر و زیان دیرکرد سازنده توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.  

ویژگی‌های تعاونی سازنده قابل‌اعتماد

برای ساختن و به دست آوردن تجربه خوب در زمینه شرکت‌ در مجموعه تعاونی‌ها باید موارد مختلفی را بررسی کنید تا احتمال خطر و ریسک را کم کنید. پس در ادامه ویژگی‌هایی که می‌توانند در این حیطه اثرگذار باشند را توضیح می‌دهیم.  

برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص

داشتن برنامه مشخص برای کارها و موارد موردنظر کارفرما در اجرای پروژه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، همچنین فعالیت متناسب با برنامه‌ها به درست جلو رفتن پروژه کمک می‌کند و موجب می‌شود در زمان‌های تعیین‌شده کار تا حد انتظار جلو رود و تا موعد موردنظر کار به پایان رسد. البته نکته اینجاست که خانه‌های تعاونی‌ساز مانند مسکن شخصی‌ساز تعهد زمان اتمام پروژه نمی‌دهند؛ اما اعضا می‌توانند از پیمانکار این تعهد را بخواهند تا مطمئن شوند که کار در زمانی مناسب به پایان می‌رسد.  

در نظر گرفتن رضایت اعضا

اگر مرحله قبلی به‌خوبی انجام شود احتمالا مشترکان از نتیجه پروژه راضی باشند و مشکلی در میان اعضا پیش نیاید، اما قبل از مشترک شدن با هر تعاونی و به اشتراک‌گذاری سپرده خود مطمئن شوید که رضایت شما و کیفیت کار برای این مجموعه الویت داشته باشد. اگر پروژه‌های قبلی این مجموعه در دسترس باشند، می توانید آن را بررسی کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید. علاوه بر این شرکت‌های تعاونی با تعداد زیادی پروژه‌های در دست اجرا عمدتا آن‌ها را در موعد مشخص به پایان نمی‎رسانند.

تخمین حدودی قیمت

یکی از مزیت‌هایی که تعاونی‌های سازنده مسکن دارند این است که تا حد ممکن قیمت‌ها معقول‌تر از شرایطی هستند که شما بخواهید به شیوه‌های دیگر مسکن موردنظر خود را خریداری کنید؛ چراکه هدف این تعاونی‌ها ارائه کیفیت در عین داشتن قیمت مناسب است. مشخص بودن حدودی قیمت‌ها، شفافیت در ارائه، جلو رفتن کار و انعطاف در زمان پرداخت هزینه از مواردی هستند که می‌توانند برای مشترکین حائز اهمیت باشند. پس با تخمین قیمت خانه‌های اطراف زمین موردنظر و امکان پرداخت هم‌زمان با پیشرفت کار می‌توانید تجربه خوبی از همکاری با تعاونی سازنده مسکن داشته باشید.  

شرایط قرارداد مشخص

یکی از مواردی که می‌تواند تجربه کاری موفق را رقم زند وجود شفافیت کامل در شرایط موجود برای افراد و مشترکین و ذکر این موارد در قرارداد است. قبل از انجام هر کاری با بررسی شرایط موجود و در نظر گرفتن حقوق اعضا قراردادی وضع کنید تا خیالتان از بابت رعایت حقوق طرفین راحت باشد. درست است که افرادی که پروژه را پیش می‌برند از بین اعضا انتخاب‌شده‌اند و مورداطمینان هستند؛ اما وضع قرارداد با توجه به قانون نقل‌وانتقال بهترین و اولین گام در جلو بردن کارها به‌صورت حرفه‌ای تلقی می‌شود.  

شفافیت در نحوه انتخاب واحد و طبقه

به علت متفاوت بودن قیمت‌ها در طبقات مختلف بهتر است همکاری شما با تعاونی موردنظر دارای سیستمی مشخص باشد تا دچار مشکل‌های احتمالی نشوید. به‌عنوان‌مثال در بعضی از تعاونی‌ها روندی وجود دارد که بر مبنای آن افراد به نسبت خوش‌قول بودن و پرداخت زودهنگام اقساط  امتیاز می‌گیرند و بر این اساس می‌توانند در طبقه با ویوی مدنظرشان ساکن شوند.

امکانات پرداخت ضرر و زیان توسط تعاونی‌های سازنده هنگام دیرکرد

با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا تلاش می‌شود مجموعه‌ای را گرد هم آورید که امکان رخداد دیرکرد و مسائل مربوط به آن اتفاق نیفتد، اما اطلاع داشتن از حق‌وحقوق  اعضا و امکانات موجود در هنگام بروز اتفاقات این‌چنینی بهترین بیمه‌ای است که حتی در بروز چنین مواردی می‌تواند اعضا را راضی نگه دارد. در مقایسه با شرایط پیش‌خرید مسکن شخصی‌ساز و تعاونی‌های سازنده باید گفت که هنگام پیش‌خرید کردن خانه‌هایی که توسط فرد خاصی ساخته می‌شود تمامی هزینه‌ها برآورد شده، سود مشخصی نیز برای فرد سازنده در نظر گرفته‌شده و همان‌طور که اعضا در صورت عدم پرداخت اقساط باید جریمه پرداخت کنند، سازنده نیز در صورت دیرکرد باید خسارت وارده به خریداران را پرداخت کند، اما همان‌طور که  از مفهوم تعاونی‌های سازنده اطلاع دارید، تعاونی‌ها اعضا و مجموعه‌ای هستند که سودی در قبال ساخت مسکن دریافت نمی‌کنند، همچنین هزینه ساخت مسکن قیمتی حدودی در نظر گرفته می‌شود و در حین ساخت پرداخت می‌شود و به همین علت در صورت دیرکرد تعاونی‌های سازنده در قبال پرداخت ضرر و زیان دیرکرد، تعهدی ندارند.  

سخن پایانی

شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هنگام مشارکت با مجموعه‌های تعاونی ساز، متعهد می‌شوید که از میان اعضا افرادی را به‌عنوان گروه سازنده در نظر بگیرید و کارها به عهده این افراد باشند. درنتیجه چون سودی در این کار برای افراد سازنده در نظر گرفته نشده و این افراد از میان اعضا انتخاب شده‌اند برای پرداخت خسارت نیز امکانی در نظر گرفته نمی‌شود؛ البته وجود ارزیاب و کارشناسان مربوطه که بر روند کارها نظارت داشته باشند و به اعضا شرایط روند کاری را اطلاع دهند ضروری است تا در صورت بروز هر عملکرد نادرست با اعضا مشورت شود و برای ادامه روند کاری بهترین تصمیم گرفته شود.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!