ضرورت آموزش در حرفه مشاور املاک

فهرست مطالب
امروزه رمز موفقیت در هر کسب‌وکار و حرفه، آموزش دیدن اصولی و کسب مهارت‌های لازم در آن شغل است. دیگر نمی‌توان مانند گذشته تنها بر کسب مهارت‌ها از طریق تجربه تکیه کرد؛ زیرا هر حرفه و شغلی روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و به سمت تخصصی شدن در حرکت است. شغل مشاور املاک هم یکی از همین کسب‌وکارهایی است که با علم روز پیش می‌رود و ضرورت آموزش در حرفه مشاور املاک برای موفقیت در آن بسیار مهم است. شغل مشاور املاک، برخلاف تصور عام، اصلا کار ساده‌ای نیست و مبتنی بر مهارت‌های پرورش یافته رفتاری و ذهنی است. تخصص کافی در مهارت‌های لازم، عامل بسیار تاثیرگذار بر روی میزان درآمد دریافتی مشاور است. در این مقاله به اهمیت و ضرورت آموزش در حرفه مشاور املاک می‌پردازیم. معرفی حرفه مشاور املاک مشاور املاک در گذشته به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کرد؛ که سعی بر فروش، رهن یا اجاره ملک یک فرد به فردی دیگر با قیمت‌های پیشنهادی مالک را داشت. امروزه این تعریف از درجه اعتبار ساقط شده است. مشاورین املاک، به‌عنوان کارشناسان بازار مسکن، توانایی ارزش‌گذاری بر روی املاک در مناطق و محله‌های مختلف و دسته‌بندی آن‌ها با استناد به دانش و تخصص خود در این زمینه را دارند. مشاورین با تسلط بر تمام قوانین معاملات، قادر به انعقاد قراردادهای پیچیده ملکی هستند. همچنین دانش و اطلاعات به‌روزی در زمینه املاک و مستغلات دارند که باعث می‌شود دید درستی نسبت به بازار مسکن داشته باشند. عملکردهای کارشناسی یک مشاور املاک با توانایی‌های تخصصی فوق، به طرفین معامله ثابت می‌کند که نزد فرد درستی آمده‌اند. مهارت‌های لازم برای مشاوران املاک مشاور املاک از حرفه‌هایی است که در آن تمام مهارت‌های شما به‌طور حتم می‌تواند مفید واقع شود. زبان بدن، آراستگی لباس و ظاهر فرد، فن بیان و مهارت در تکنیک‌های سخنوری با مالک و خریدار، خوش‌نامی در کار، صداقت و… عواملی هستند که میزان درآمد یک مشاور املاک را تضمین می‌کنند. دراین‌بین، حتی اگر هزینه آموزش‌های اولیه برای یادگیری شغل مشاور املاک بالا باشد، بازگشت سرمایه را به‌خوبی تضمین می‌کند. رقابت بالای بین مشاورین املاک، این حرفه را هر چه بیشتر به سمت تخصصی شدن پیش می‌برد؛ بنابراین شخصی که نتواند دانش و مهارت‌های خود را در این زمینه به‌روز کند، به‌طور حتم موفق نخواهد شد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عواملی می‌پردازیم که در کنار هم یک مشاور املاک را موفق می‌کنند.
  • زبان بدن
سه کلیت کلام فرد، لحن صحبت و زبان بدن میزان تاثیرگذاری او بر دیگران را تعیین می‌کند. بیشتر افراد بر روی کلام و شاید لحن خود تمرکز می‌کنند؛ درحالی‌که مهم‌ترین شاخصه تاثیرگذاری در این مجموعه، زبان بدن فرد است. زبان بدن شامل لباس و آراستگی ظاهری فرد، نحوه ایستادن و حرکات دست، طرز نگاه کردن و ارتباط چشمی، تسلط بر احساساتی مانند هیجان، تمرکز و دقت به صحبت‌های طرفین، درک شرایط و نیازهای طرفین و… است. تک‌تک عوامل ذکرشده می‌تواند تاثیر به سزایی بر رضایت مشتریان یک مشاور املاک داشته باشد.
  • فن بیان
پیش از بیان توضیحات در این زمینه، لازم است با معنی عبارت فن بیان آشنا شویم. فن بیان توانایی یک فرد در صحبت کردن به‌طور قدرتمند، شیوا و تاثیرگذار است. اینکه مشاور املاک بتواند از واژه‌ها و عبارت‌های گسترده و متنوع برای صحبت کردن استفاده کند، نشان‌دهنده قدرت بالای ذهنی، کلامی و فن بیان او است. فن بیان یک مشاور املاک، باعث اطمینان خاطر مشتریان می‌شود. اینکه فرد بتواند با بررسی شرایط و محدودیت‌های مشتریان، پاسخ سوالات آن‌ها را در زمان مناسب و با بیانی ماهرانه، پیش از پرسیدن بدهد، مشتریان را نسبت به فهمیده شدن نیازشان خاطرجمع می‌کند. یکی از راه‌های تقویت فن بیان مطالعه کتاب‌های مختلف است. این کار به وسیع شدن دایره واژگان فرد کمک شایانی خواهد کرد. حتی تمرین نوشتن هم ذهن یک مشاور املاک را وادار به استفاده از لغات جدید و متنوع کرده و بسیار مفید خواهد بود.
  • صداقت
در سال‌های اخیر، نقش بازی کردن مشاورین املاک برای قانع کردن مشتریان دیگر جواب نمی‌دهد. مشاور املاک در شغل خود تنها مشغول به فروش و سایر خدمات مرتبط با ملک نیست؛ بلکه به ابراز شعور اجتماعی، خیرخواهی و اعتماد هم می‌پردازد. ممکن است در اثر نقش بازی کردن و صادق نبودن مشاور املاک، بعضی از معاملات او پیش برده شوند؛ اما قطعا مشتریان را مجدد به سمت آنجا سوق نمی‌دهد. صداقت و خیرخواهی، ابزارهای بازگرداننده مجدد مشتری به سمت شما هستند؛ بنابراین فن بیانی صادقانه و خیرخواهانه، یکی دیگر از تضمین‌های موفقیت در این شغل خواهد بود. سخن آخر در این مقاله به بررسی ضرورت آموزش در حرفه مشاور املاک پرداخته شد. دیدیم که با کسب و پرورش ویژگی‌های همچون داشتن اطلاعات و دانش به‌روز در زمینه املاک، قدرت فن بیان، زبان بدن، صداقت و… می‌توان در حرفه مشاور املاک به‌طور موفق عمل کرد. کسب آموزش‌ها و مهارت‌های ذکرشده شاید در ابتدا هزینه بالایی را بطلبد؛ اما به‌طور حتم موفقیت فرد را در این زمینه تضمین می‌کند. به‌بیان‌دیگر، ورود به عرصه املاک، بدون داشتن علم و مهارت در این زمینه، به دلیل رقابت بالای موجود در این کسب‌وکار منجر به شکست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!