کمیسیون بنگاه در صورت فسخ قرارداد

کمیسیون بنگاه در صورت فسخ قرارداد

فهرست مطالب
اگر در بنگاه‌های ماشین یا املاک معامله‌ای انجام داده باشید، تقریبا با کار یک بنگاه آشنایی دارید. کار بنگاه چه اتومبیل و چه املاک، مشاوره و مشارکت در انجام یک معامله بین دو یا چند نفر است و پس از به توافق رسیدن طرف‌های معامله، قولنامه اولیه بین آن‌ها توسط این افراد نوشته و به امضای دو طرف می‌رسد. هر بنگاه باید دارای مجوز بوده و بنگاه‌داران با شرایط یک معامله کاملا آشنا باشند تا بتوانند هر دو طرف معامله را به‌درستی راهنمایی کنند. با توجه به اینکه بنگاه در پیدا کردن ملک موردنظر و راهنمایی و مشاوره برای آن نقش زیادی دارد، وقتی دو طرف به توافق رسیدند و قولنامه نوشته شد، باید به‌عنوان حق‌الزحمه مبلغی را به بنگاه‌داران بپردازید. این مبلغ که با نام کمیسیون شناخته می‌شود در انواع معاملات متغیر است و یک قیمت ثابت ندارد. محاسبه کمیسیون ملک دارای فرمولهای مشخصی است که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم. اما گاهی پیش می‌آید که طرفین معامله به هر دلیلی آن را مناسب نمی‌بینند و از انجام آن پشیمان می‎شوند. یکی از سوالاتی که در این شرایط برای افراد به وجود می آید، این است که در صورت فسخ معامله تکلیف پرداخت کمیسیون چیست؟ حالا بحث این است که اگر در یک بنگاه معامله‌ای انجام شد و قرارداد نوشته و به امضای طرفین رسید، ولی بعد از گذشت زمانی یک یا دو طرف قرارداد تصمیم به فسخ گرفتند تکلیف کمسیون بنگاه چه می‌شود؟ آیا لازم است که در این مورد نیز مبلغی به بنگاه پس داده شود یا باید مبلغ کمیسیون قبلی را از بنگاه پس گرفت؟ در این مطلب در خصوص این موضوع صحبت می‌کنیم.  

حق کمسیون چیست؟

هر معامله دو سر دارد، یک خریدار و یک فروشنده یا اینکه یک موجر و یک مستاجر. مشاوران املاک در دفاتر املاکی خود نقش یک واسطه بی‌طرف را در بین دو طرف هر معامله‌ای دارند. مشاورین املاک به دلیل کارهایی که برای دو طرف معامله انجام می‌دهند، ازجمله آشنا کردن آن‌ها با یکدیگر، مشارکت و مشاوره در زمینه معامله، معرفی سازندگان خانه‌های مسکونی به خریداران و … باید از دو طرف یک معامله حق خود را مطالبه کنند. مقدار این حق قبلا توسط اتحادیه اصناف مشخص شده که در بعضی معاملات یک درصد و در بعضی نیم درصد و در صورت سنگین بودن یک معامله تا بیست‌ و پنج صدم درصد می‌رسد و مالیات ارزش‌ افزوده هم به این مبلغ اضافه می‌شود. میزان دریافتی توسط مشاوران املاک بسته به نوع معامله، یا اینکه ملک در شهرهای بزرگ و یا شهرستان واقع شده باشد و تعداد معاملاتی که در یک روز در یک بنگاه انجام می‌شود، متغیر است. این حق‌الزحمه را کمیسیون می‌نامند که هر دو طرف معامله باید آن را به بنگاه پرداخت کنند.

در صورت فسخ قرارداد تکلیف کمسیون بنگاه چه می‌شود؟

هرگاه مشاوران املاک با معرفی دو نفر به همدیگر برای انجام معامله‌ای اقدام کردند و آن دو طرف به توافق رسیدند و قولنامه نوشته شود، هردو طرف موظف خواهند بود که کمسیون بنگاه را طبق تعرفه بپردازند. در زمان فسخ معاملات نیز قوانینی برای کمیسیون بنگاه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. کمیسیون فسخ قرارداد فروش با توجه به قوانین به صورت زیر است:
  • در قانون معاملات آمده است که اگر چنانچه هرکدام از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد خریدوفروش یا رهن و اجاره ملک بگیرد باید هم حق فسخ معامله که در قولنامه قید شده را به طرف مقابل بپردازد و هم اینکه کمسیون پرداختی به بنگاه را نمی‌تواند مطالبه کند. همچنین لازم است کمیسیون پرداختی توسط طرف مقابل نیز توسط فرد فسخ کننده پس داده شود. در نتیجه کمسیون بنگاه در صورت فسخ قرار داد فروش، اجاره، رهن و … نباید دریافت شود.
  • اگر دو طرف معامله با توافق یکدیگر تصمیم به فسخ یک قرارداد بگیرند بازهم دو طرف موظف به پرداخت حق کمسیون به بنگاه خواهند بود و اگر پرداختی صورت گرفته باشد نمی‌توانند آن را پس بگیرند.
  • اگر در یک قرارداد قید شده باشد که کسی که فسخ می‌کند باید حق‌الزحمه بنگاه را بدهد طبق قولنامه باید عمل کند.
  • اگر در یک قرارداد مهلتی برای انجام فسخ تعین شده و قید شده باشد که پرداخت کمسیون بعد از قطعی شدن معامله پرداخت شود، در صورت فسخ معامله توسط هرکدام از طرفین، بنگاه نمی‌تواند از طرفین تقاضای کمسیون بکند و طرفین هم ملزم به پرداخت هزینه‌ای نخواهند بود.
با توجه به این قوانین می‌توان گفت که همه‌چیز به آنچه در قرارداد نوشته شده بستگی دارد؛ اما نکته اینجاست که در بیشتر حالت‌ها کمیسیون بنگاه باید به‌طور کامل پرداخت شود و اکثر بنگاه‌داران برای فسخ قرارداد مسئولیتی قبول نمی‌کنند. پرداخت خسارات فسخ تمام و کمال بر عهده فرد فسخ کننده است و بنگاه هیچ ضرر و زیانی را دراین‌باره قبول نمی‌کند. بنابراین پیش از اقدام به خرید، رهن، فروش و اجاره املاک، ابتدا از تمامی شرایط آگاه شوید تا در آینده به مشکل برخورد نکنید. برای مثال امروزه املاک منطقه 22 تهران طرفداران بسیاری دارد. اما افراد بایستی پیش از اقدام به خرید برج ها و آپارتمان های این منطقه، با مشکلات برج های اطراف دریاچه چیتگر آشنا شوند. به این ترتیب با چشم باز اقدام به خرید خواهند کرد. سخن پایانی با مطالعه مطلب بالا دریافتید که در صورت فسخ معامله تکلیف پرداخت کمیسیون چیست و کمیسیون بنگاه در صورت فسخ قرارداد اجاره یا فروش چه می شود. امروزه با توجه به زندگی شهرنشینی و گسترش شهرها و شناخت کمتر آدم‌ها از یکدیگر، معاملات باید پایه و اساس محکمی داشته باشند تا مردم کمتر دچار زحمت شوند. در صورت سهل‌انگاری امکان کلاه‌برداری زیاد می‌شود؛ بنابراین یک معامله باید در یک مکان امن که با قواعد معامله آشنایی کاملی دارد انجام شود. یک مشاور املاک خوب می‌تواند شما را از بابت یک معامله خاطرجمع بکند و بندهایی که لازم است برای زمان فسخ در نظر بگیرید را به آن اضافه کند. در این صورت در زمان فسخ اگر شما فرد فسخ کننده نباشید دچار ضرر و زیان نخواهید شد؛ بنابراین پرداخت کمسیون برای انجام یک معامله نه‌تنها به هزینه اضافی نیست، بلکه خط بطلانی بر تمامی خسارات احتمالی خواهد بود. درنتیجه کمیسیون فسخ قرارداد خرید ملک، قرارداد اجاره و … را بایستی به بنگاه مدنظر پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی برای ثبت درخواست خود فرم زیر را پر کنید. باتشکر!